søndag 11. januar 2009

"Digitale fortelinger"

Like før jul begynte vi med å lage en såkalt "Digital forteling". Produktet skulle være en kortfilm på ca 3 min, men det skulle ligge mange arbeidstimer bak. Jeg jobbet alene fordi jeg syntes det var greit og det ville være lettere å sette lys på mine egne meninger. 

Jeg startet med å lage manus og sammle bilder. Fortellingen endret seg hele tiden fra manus ut ifra hvilke bilder jeg fant. Selv med Google er det vanskelig å finne gode bilder, som sier det jeg vil at dem skal si. Neste steg var å sette alt sammen med programmet "Photo story" fra Microsoft. Dette gikk greit, det var først når jeg skulle begynne å jobbe med lyden at problemene hopet seg opp. 

Etter at jeg hadde spilt inn lyden merket jeg at, kanskje jeg skulle investert i en ny mikrofon for noen år tilbake. Som dere kan høre på filmklippet    (Mitt redigerings studio)             lengre ned var det mye støy. Videre satte jeg sammen lyden med filmen, dette gikk relativt smertefritt taketvære redigeringsprogrammet Pinnacle.     

Jeg var veldig positivt overasket over hva resten av klasse hadde lagd. Oppgaven var veldig fri, så det var stort sprik i tolkningene på filmene. Mens noen hadde lagd filmatisert en egenprodusert forteling, hadde andre lagd en bildepresentasjon som presenterte emner som "Kjærlighet". Jeg vill ikke si at en av disse tolkningene er bedre en de andre, men kvaliteten på det klassen viste fram varierte. Jeg vil trekke fram en "Digital forteling" jeg syntes hadde en veldig god tolkning. Denne filmen/animasjonen tokk for seg en gutts liv i Gaza. Det som skilte denne presentasjonen fra de andre var at den fortalte en historie samtidig som den inneholdt veldig tidsriktig fakta. Mer om denne filmen kan trolig leses på Stians blogg. 

Her er et utdrag fra min "Digitale forteling" (hentet fra diverse, steder ca 1 min)

Bilde: Kenneth XXXXXXX

Programmer:

Ingen kommentarer: