fredag 23. januar 2009

Lyrikk

Lyrikk er en mystisk og til dels ukjent del av den skjønnlitterære sjangeren for meg. Lyrikk er tekster som har en melodisk tilknytning. Det vil si at de ofte har en rytme, det er denne som er drivkraften til den lyriske teksten. Lyriske tekster er en av hovedsjangerne med mange under sjangere. Eksempler på disse er; dikt, vise og joik, men det er også mange flere litt mindre lyriske undersjangere som ikke er så kjente.  

Som sagt tidligere er jeg ganske ny i den lyriske verden, så å velge et dikt var ikke helt lett, men jeg syntes jeg fant et ganske fint et. Jeg har dessverre ikke kunnet kopiere inn diktet her, ettersom åndsverksloven sier at man ikke kan publisere tekster/dikt på nett uten tilatelse. Dette gjelder ikke dersom teksten/diktet allerede er utgitt offentlig, men jeg vet ikke hva det regnes som derfor får dere nøye dere med en link. Diktet jeg valgte heter "Mauren" og er skrevet av Inger Hagerup. Dere kan lese diktet på denne siden.

Link: "Mauren"

Forfatteren er som nevt Inger Hagerup. Hagerup har gjort seg til en kjent forfatter gjennom en rekke diktsammlinger og noen litt mindre kjente skuespill. Hun er født i Norge, men flyttet til Sverige da andre verdenskrig brøt ut. I løpet av livet rakk hun å bli veldig kjent og preger den dag i dag skolebøker. "Mauren" er hentet fra diktsammlingen "Så rart" som ble gitt ut i 1971. Diktsamlingen inneholder en rekke kjente dikt og vers. Kritikere har gått så langt som å si "barneversene må vel karakteriseres som del av vår norske kulturarv".

"Mauren" er et spennende dikt som kan tolkes lett, men på mange forskjellige måter. Diktet er ganske kjent, vi brukte det i både barneskolen og ungdomsskolen. Jeg syntes også at diktet treffer meg perfekt i måten det henvender seg til meg på, "Jeg er akkurat stor nok", "Fyller meg selv helt". Som poengtert tidligere passer dette utdraget meg fint siden vi deler disse tankene.

Diktet handler om en maur og hvordan han ser på seg selv. Mauren holder en monolog om hvordan han og andre oppfater han. Selv mener jeg budskapet kommer ganske tydelig fram. "Vær deg selv, og da er du pefekt", men dette er min tolkning. Andre som leser diktet kan sitte igjen med et annet budskap. "Er du større enn deg selv kanskje?", dette utdraget poengterer det jeg sa tidligere. Du er ikke større en det du er, og da er du perfekt.   

Ingen kommentarer: