torsdag 5. februar 2009

Sangtekster

Musikk er et spennende tema. Dette syntes jeg fordi musikk inneholder så mange former for skjult budskap som du må lese teksten ganske grundig for å finne. Selv hører jeg ikke så veldig mye på musikk. Antageligvis fordi jeg har fått det inn med morsmelken at, "musikk skader hørselen". I senere tid vet jeg jo at det er volumet som tar hørselen og ikke musikken (selv om teksten ikke akkurat alltid er veldig utdannende).

Sangen jeg skal presentere heter "Material World" og blir framført av Madonna. Sangen blander god rytme med et godt budskap. Teksten tar for seg hvordan verden faktisk er, og hvordan vi som mennesker oppfører oss. Selvfølgelig blir bildet sangen danner litt "overfladisk", men det er etter min mening litt av vitsen "Svinger det ikke, hjelper det ikke med et bra innhold" 

Du kan høre sangen her: klasisk-versjon  

Det er mange grunner til at jeg valgt denne sangen. For det første er sangen skrevet og framført av en av verdens største sangere. Som nevnt ovenfor angriper Madonna et fenomen som berører oss alle, nemelig den materialistiske biten av oss. Da sangen først kom ut med hennes andre album (Like A Virigin), fikk sangen mange tilhengere og den er den dag i dag en av hennes "Signatur sanger" også kalt "frontsanger". Jeg liker også det overfladiske blikket og de kontrastene hun bygger ved å si "I'm a material girl"

Sangen krever ikke mye forkunnskaper for å kunne nytes. Siden sangen var en av hennes første sanger er teksten også relativ "enkel". Det jeg mener med "enkel" tekst er at det er bra flyt mellom sang og melodi, og at teksten kommuniserer bra med lytterne. Madonna sørger for en klar rytme som går gjennom hele sangen og skaper framdrift. Dette gjør det lett for uerfarne lyttere å få "gruven", det gjør også at sangen passer bra å spille på diskotek.   

Som lytter danner man seg fort et bilde av sangen, og Madonna. Siden denne sangen var en av front sangene hennes, som skulle få henne opp på et internasjonalt nivå, danner sangen raskt et bilde av Madonna som artist. Dette bildet er litt kornete, og det er disse hullene som skaper lysten til å høre mer fra artisten. Det var trolig disse hullene hun ville dekke en liten stund senere da hun slapp musikkvideoen av sangen. Hørte du på sangen fikk du sikkert en følelse at Madonna er; overfladisk, bortskjemt og rik. Her er musikkvideoen, og ikke si meg at du ikke har et annet bilde av Madonna nå!


Jeg vil si teksten er samfunnskritisk på en indirekte måte. Madonna latterliggjør på en måte det "normale menneske" ved å framtre som om hun er virkeligheten. Denne håningen av befolkningen blir derimot ikke spesielt slem, ettersom hun overdriver så mye at folk skjønner moralen. At vi lever i en materialistisk verden er et faktum, men så ekstrem er den ikke. Da sangen kom ut i 1985 var nok Madonna litt framsynt med visjonen i teksten. Jeg vil si at sangens innhold passer bedre til dagens samfunn en den eldre modellen i 1985. Hvorvidt det er positivt å leve i en materialistisk verden tror jeg ikke jeg skal ta stilling til her. Det er en annen diskusjon.     

Sangtekst: Yahoo Lyrics

Ingen kommentarer: