torsdag 5. mars 2009

Reklame på godt og vondt

Reklame kan være hva som helst, og den er over alt. Bare noe så hverdagslig som en tur til butikken kan bli en stor reklamekampanje. Reklamen du da ser og videre bærer er i form av logoer som ofte er plassert på handleposer... En reklames oppgave er å selge noe eller markedsføre et produkt. En reklame trenger nødvendigvis ikke å være positivt. Et eksempel på dette er valget 2008 i USA. Under valget publiserte republikanerne reklame som kun forsøkte å svartmale demokratenes predidentkandidat, Obama. 

For at reklamen skal ha effekt brukes det mange ulike virkemidler. Det er kombinasjoner av ulike virkemidler som skaper størst effekt. Foreksempel vil bruk av sterke farger, kjendiser og fornyelse skape en større effekt en en reklame som kun bygger på et virkemiddel. 

I dagens samfunn er reklame blitt så hverdagslig at vi nærmest ikke tenker over den. Du kan foreksempel ikke gå 5 min i byen uten å se en grønn buss hvor det står CDON.COM dekorert over hele bussen.

For å forklare hvordan reklame er bygd opp, uten å lage et langt innlegg om det, skal jeg kort forklare AIDA prinsippet. Dette er prinsippet bak enhver reklame, de norske ordene bak forkortelsen er; A-Oppmerksomhet I- Interesse D- Ønske A- Handling. En god reklame kombinerer disse elementene på ulike måter.

Jeg skal nå prøve å analysere en reklame. Jeg tenkte først å analysere en tv reklame.  Men, så kom jeg på at den reklamen som virkelig er god er den reklamen vi omgås hele tiden. Derfor har jeg valgt Kiwi-kjeden sin reklame, som dere kan se gjennom innlegget. Jeg tror jeg tør påstå at det er få reklamer som er mer vellykkede enn reklamen"moms kutt på frukt og grønt". Jeg kan i hvert fall si på vegene av min familien at vi handler på Kiwi på grunn av deres gode markedsføring.

"Vi kutter momsen" står overalt. Kiwi nøyer seg ikke med litt reklame, de vil vise Norge at de mener alvor. Det kommer tydelig fram at hensikten med annonsen er å kapre nye kunder. Jeg tror kundegruppen reklamen gjenspeiler primært er personer fra 20 års alderen til personer langt oppe i årene. For å få leseren interessert spiller reklamen på den særegne Kiwi- grønnfargen. En annen viktig faktor reklamen har er at den blir endret hele tiden, men budskapet er likt. På den måten får reklamen stadig ny oppmerksomhet.

Reklamen bruker "store bokstaver" og "spiller på" lommeboken og sunnhet.  "Hvem vil vel betale unødvendig mye for noe staten for lengst burde gjort billig", forklarer Kiwi gjenom sin reklame. På den måten setter Kiwi seg selv i et godt lys, og får både staten og andre matvarekjeder til å fremstå som griske og uansvarlige.

Reklamen er god fordi Kiwi øker stadig sin manrkedsandel. Fornyelse av reklamen sørger for at folk igge går lei. Det er likevel en hake knyttet til reklamen. Enkelte hevder at Kiwi faktisk ikke gir folk momsrabatt slik de lover i reklamen. Uansett, Kiwi selger bra, og da er hensikten med reklamen oppnådd. 
Foto/reklame: Kiwi

Ingen kommentarer: