1. Peik på samanhengen mellom språk og nasjonsbygging.
Språket spiller en stor samanheng til nasjonsbygging. Dette hovedsakelig ved at språket gir en identitet og en tilhørighet. Norsk skiller for eksempel Sverige fra Norge. Språket er selvfølgelig bare en del av nasjonalfølelsen og spiller en av flere viktige roller i nasjonsbyggingen.
2. Gjør greie for korleis romantikken som åndsretning både var utgangspunkt og drivkraft for den norske språkdebatten på 1800-talet.
Romantikken var logisk nokk drivkraften og utgangspunktet bak språkdebatten på 1800- tallet fordi den satte fokus på det nasjonale og opprinelige. Disse tankene la til grunn for at man ville skape et språk som hentet og tok utgangspunkt i gammel norsk i stedet for dansk som bokmål gjør. Derfor fikk vi språkdebatten vedrørende landsmål og bokmål.
3. Kven var morsmålet sine ”bestefedrar” og kva språksyn sto dei for? Nemn ein sentral diktar som støtta kvar av dei, og forklar korleis.
Morsmålets ”bestefedre” er personer som har hatt stor innflytelse og som har brakt noe til språket. Et eksempel er eksempelvis Henrik Wergeland. Wergeland skrev opprinnelig på dansk men fornorsket språket ved å trekke inn andre ord og skape norske ord der dette var nødvendig. Derfor fortjener han tittelen som ”bestefar”.
4. Forklar kva Asbjørnsen og Moe sine eventyrsamlingar fekk å seie for utviklinga av det norske bokmålet.
Asbjørnsen og Moe sitt arbeid fikk en stor betydning for den norske språkutviklingen. Dette fordi tekstene deres ble fortalt muntlig fra person til person. Disse muntlige tekstene endret det som opprinelig var tekster skrevet på dansk til en norsk variant. De gikk derfor mer og mer over til bokmål. Asbjørnsen og Moe var derfor med på å få fortgang i overgangen fra dansk til bokmål.
5. Teikn eit portrett av Knud Knudsen og gjør greie for språksynet hans. Kva diktarar støtta og tok i bruk fornorskingslinja? Finn teksteksempel.
Knud Hamsun var en nordmann (1812-1895) som brant for å skape et eget norsk språk. Han finn støtte fra mange kjente forfattere og dramatikere som; Wergeland og Bjørnson i sine tanker om at det norske språk skulle ta utgangspunkt i det danske språk. For så og gjenomgå en fornorskning.
6. Teikn eit portrett av Ivar Aasen og gjør greie for språksynet hans. Kva diktarar støtta og tok i bruk Landsmålet? Finn teksteksempel.
Ivar Aasen (1813-1896) tilhørte ikke overklassen på noen som helst måte. Dette betydde ikke at han ikke var opptatt av det norske språk og dets utvikling. Aasen ville skape et norsk språk, men ikke av samme prinsipper som eksempelvis; Wergeland og Hamsund. Der de ønsket og bruke dansk som utgangspunkt ønsket Aasen og bruke de norske dialektene til å skape et norsk språk. Ivar Aasen skapte med dette landsmålet også kaldt Nynorsk.
7. Forklar Knudsens slagord: ”Gradvishetens vej, ikkje bråhastens vej”.
Knudsen kom med dette utsagnet fordi han ikke trodde på en brå endring. Han mente at dersom man endret språket radikalt altså foretok en stor endring på kort tid ville dette føre til at folk ikke brukte språket. Han mente derfor at man skulle endre litt og litt slik at folk ville venne seg til utviklingen.
8. Gjør greie for rettskrivingsmøtet i Stockholm i 1869. Kva var bakgrunnen, kven deltok og kva blei resultatet?
Møtet i Stockholm var et tiltakk for å minske forskjellene i skrivemåtene mellom dansk og svensk. Frå Skandinavia hadde vi blant annet med Bjørnson, Ibsen og Knudsen som representanter. Det kom en rekke vedtak og reformer som produkt av samlingen. Eksempelvis ble de enige om å bruke å istedenfor aa og at man ikke skulle bruke store bokstaver i substantiv.
9. Kva gikk jamstillingsvedtaket i 1885 ut på?
Jamstillingsvedtaket er et vedtak som skulle sikre likkestilling mellom de to riksmålene i samfunnet. Både på skolen og offentlig. Dette er en likestilling vi den dag i dag sliter med og det er til dags dato ikke en full likestiling. Tendenser i dagens samfunn ser også kanskje ut til å gå motsatt retning.
10. I 1878 blei det vedtatt at ”Undervisningen i Almueskolen saavidt muligt skulle meddeles paa Børnenes eget Talesprog”. Kva var grunnane til det?
Dette er et vedtak som utspiller seg ifra hva som er best for barnet. Pedagogisk sett mente man at det ville være best om barn ble undervist i sin lokale dialekt. Barn skulle altså ikke bli undervist på statisk landsmål eller bokmål. Dette fordi det var så stor avstand og stor forskjell mellom de ulike dialektene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar